Sharing is caring!

 

Mi-a luat multa vreme sa inteleg ca este o diferenta intre scaderea in greutate si scaderea in grasime; asa cum am mai spus, acum ceva vreme, ma uitam in permanenta la cantar,  indiferent de ce tip de miscare practicam, alergat sau mers la sala pentru diferite tipuri de antrenamente. Si nu intelegeam de ce,  desi mergeam la sala, nu reuseam sa dau jos din kilograme. Ba chiar am luat in greutate si eram, la acel moment, ingrozita. Unele persoane mi-au spus ca poate fi masa musculara, insa am refuzat sa cred ca ar putea fi aceasta o explicatie.

Este sigur ca trebuie sa ai mereu grija la alimentatie: daca mananci mult, tarziu si eventual si multe dulciuri, mergi aiurea la sala, poti cel mult sa dai jos ce ai mancat in timpul zilei (desi e foarte posibil sa nu reusesti sa scapi de toate acele calorii acumulate). Este, de asemenea, foarte posibil sa crezi ca mananci sanatos (pe ideea ca nu mananci prea multe dulciuri, grasimi, nu mananci tarziu, variezi si faci combinatii bune), totusi sa nu iti asiguri tot ce trebuie din alimentatie pentru a sustine efortul fizic. Sau, desigur, poti sa incepi sa tii diete pentru ca, intr-o zi, prietenul tau, cantarul, sa ajunga sa iti indice greutatea pe care o visezi.

Insa, daca vrei sa obtii un corpul pe care ti-l doresti, este clar ca ai nevoie sa stabilesti o strategie pe termen lung. Si aici este abordarea mea: adoptarea unui stil de viata sanatos in defavoarea dietelor periodice va avea rezultate mai bune si durabile in timp. Aceasta implica o alimentatie sanatoasa si corecta dar si un efort fizic consecvent. Practic, atentie la ce mananc si miscare periodica. Si lucrul acesta incerc sa il transmit mai departe. Daca vei fi atenta doar la alimentatie, vei ajunge- cel mai probabil- sa slabesti conform prietenului “cantarul”, insa corpul tau va fi cam la fel, doar de dimensiuni mai mici. 🙂  Daca vrei insa sa iti modifici corpul, atunci e un must sa ajungi la sala de minim 3 ori pe saptamana, preferabil 4. Iar daca vrei sa iti transformi corpul (sa obtii brate bine definite, un posterior mai bombat sau membre tonifiate), poti apela oricand la antrenamente cu greutati. Si nu, nu te gandi ca vei avea un trup extrem de musculos, pentru ca este o diferenta intre organismul barbatilor si al femeilor in acest sens. Este clar ca, odata ce vrei un trup tonifiat si esti dispusa sa il lucrezi la sala, va trebui sa mananci mai mult; ceea ce nici nu ar trebui sa constitue o problema pentru femei, la modul general :). Acesta este si plusul fata de slabitul clasic, prin diete, anume ca nu trebuie deloc sa mananci mai putin, ba din contra: trebuie sa mananci suficient pentru a acoperi si necesarul de calorii de care vei avea nevoie in sala de fitness.  Ok , deci: avem pe de o parte pierderea in greutate pe care o putem obtine prin diete adecvate sau – pe de alta parte- pierderea depozitelor de grasime si inlocuirea lor cu masa musculara, lucru pe care il vom obtine la sala de sport, alaturi de o alimentatie corecta (unde cantarul nu va fi neaparat relevant).

Exista formule pentru calcularea caloriilor pe care o persoana are nevoie sa le consume; puteti testa si voi pentru a va face o idee.  Informatii gasiti pe internet, doar dati un search pe google, puteti citi si va documenta singuri. Astfel veti sti cam de cate calorii aveti nevoie, in functie de stilul de viata (pentru mententanta, de exemplu). Daca vreti sa slabiti inteligent, puteti lua in calcul un deficit caloric; spre exemplu, daca eu am nevoie de aprox. 2000 calorii/ zi pentru a-mi mentine greutatea, voi scadea numarul de calorii cu 400 pentru a ajunge la un deficit, si astfel voi ajunge la un consum zilnic  de 1600 calorii. Este clar ca voi slabi de vreme ce consum mai putin decat necesarul meu zilnic de intretinere. Daca fac asta in paralel cu un program de exercitii corect (greutatile, favoritele mele), voi reduce grasimea corporala si nu neaparat greutatea in kilograme, intr-o strategie pe termen lung; pentru ca scopul meu este un corp tonifiat, nu mai putine kilograme pe cantar. Nu intru in alte detalii, ci doar punctez cateva lucruri de baza pe care le-am aflat in timpul acesta si pe care mi-as fi dori sa le stiu mai din vreme, atunci cand aveam intrebari; sper sa ajute.

In ce ma priveste, merg catre un stil de viata sanatos si refuz solemn sa accept acest cuvant “dieta” in viata mea; ii spun stil de viata sanatos, pentru ca –in acest fel- creierul meu nu va intelege acest proces ca pe ceva asociat vreunei “restrictii”. Va recomand si voua sa faceti la fel. Si pentru mine, este o calatorie. Am inceput de multi ani sa manac sanatos (intai prin evitarea, pe cat posibil, a junk food-urilor), apoi prin eliminarea prajelilor, gogosilor, pateurilor si, in cele din urma, chiar a multora dintre mancarile traditionale gatite. Apoi am renuntat la carne (mananc peste si, ocazional, cand mi se face pofta, nu ezit sa merg la un restaurant pentru o friptura).  In ultimii ani, am si avut probleme cu digestia si am inceput sa imi ascult mai bine corpul si ceea ce el imi spunea, asa ca, pentru o buna bucata de vreme, am trait pe salate. Foarte bune, sanatoase, dar ceva lipsea. Am inceput sa citesc mai mult, am introdus in regimul meu alimentar alte surse de proteine, caut sa mananc cat mai variat si cat mai mult 🙂 , dar este inca o calatorie.  Calatoria aceasta include anumite momente de slabiciune, pe care sper sa le am din ce in ce mai rar, insa am grija sa nu ma pedepsesc niciodata pentru ele, ci mai degraba sa invat sa fiu disciplinata si sa compensez cu efortul fizic.

Asa ca, o alimentatie corecta si un stil de viata activ (insemnand activitate fizica frecventa) este calea sigura catre un corp frumos, insa, si mai bine, catre o stare de sanatate generala buna si un spirit viu, energic. De asemenea, ne va conduce fara dubii la un mental puternic, lipsit de stres, si motivat catre a realiza ceea ce fiecare si-a propus. Iar legat de prietenul “cantarul”, acordati-i meritul pe care il are, in contextul corect si in functie de ceea ce va doriti si scopul pentru care lucrati.

PS. Am primit de cateva ori feedback-ul acesta pana acum: “Nu inteleg cum esti asa slaba la cat mananci,  ai noroc ca ai un metabolism foarte bun, arzi foarte repede”. Asa este, posibil, dar hai sa nu “dam vina” doar pe acesta, pentru ca metabolismul poate fi  si el ajutat 🙂

 

Sharing is caring!

Add your comment or reply. Your email address will not be published. Required fields are marked *