Sharing is caring!

De cand ma stiu, gen suficient de mare cat sa imi aduc aminte, mananc banane. Inca de pe vremea lui Ceausescu, imi aduc aminte de cozile alea mari sa primim cateva banana verzi pe care le imbracam in hartie de ziar si le ascundeam intre haine, ca sa se coaca. Le-am iubit atunci, le iubesc si acum, cand sunt la dispozitie oricand si oriunde si nu ezit sa le folosesc in alimentatie ori de cate ori simt nevoia si pofta.

Bananele imi aduc aminte de gustul copilariei mele, chiar daca suna ciudat, ca deh, nu sunt chiar de pe meleaguri mioritice. In mod traditional, sunt adepta merelor. De fapt, va zic si un secret: cand eram mica si eram intrebata ce vreau sa ma fac cand o sa fiu mare, raspundeam vanzatoare de mere, dar asta e o alta poveste.

Revenind la banane, am aflat ca ele se cultiva la scara larga, in intreaga lume, in peste 130 de tari, iar beneficiile lor pentru sanatate sunt mereu promovate. Exista multe studii care justifica faptul ca banana este cel mai distribuit aliment din lume la curse si evenimente sportive, sportivii continuand sa se incarce cu energie si nutrienti din acest fruct, in timpul competiiilor sportive si sesiunilor de antrenament.

Ca si date nutritionale, banana are, in medie, 100 calorii, aprox. 25g carbohidrati intr-o banana medie si multi micronutrienti, vitamine si minerale benefice pentru starea generala de sanatate: vitamina C, potasiu, magneziu, etc.

Daca vorbim de beneficiile consumului de banana (desigur, cu masura si adecvat obiectivelor specifice), primul aspect la care vreau sa ma refer sunt proprietatile antiinflamatoare ale acesteia. Bananele sunt o sursa importanta de antioxidanti cu beneficii asupra sanatatii, cum ar fi risc redus de boli de inima sau degenerative. Daca ne raportam la persoanele care fac sedinte intense de antrenament, ele sunt supuse unui raspuns pro- inflamator al organismului; fiind foarte solicitat la antrenament, el are nevoie de o rutina de recuperare sau exercitii care sa reduca inflamatia. Ei bine, acest raspuns pro- inflamator poate fi contra- balansat de consumul unei banane inainte sau dupa antrenament.


Un alt beneficiu poate fi evidentiat in randul persoanelor cu diabet, pentru care banana poate constitui o alegere potrivita: banana contine fibre, iar consumul de fibre poate ajuta la normalizarea nivelului glucozei din sange. Desigur, in cazul acestor persoane, recomandarea medicului de specialitate are prioritate si acesta poate determina clar daca persoana poate consuma banane in siguranta si in ce cantitati.

Pentru ca tot vorbeam de reglarea glucozei din sange, trebuie mentionat si ca poate sustine satietatea si minimiza senzatia de foame. Banana poate constitui un mic dejun satios, mai ales pentru persoanele care nu mananca prea mult dimineata sau se simt destul de “incarcate” dupa un mic dejun prea consistent.  De asemenea, banana poate fi si o gustare excelenta sau un “desert” dupa cina, caci ea poate satisfice pofta de dulce care mai apare seara si va intarzia pana a doua zi semnalele de foame. 

Cand vorbim de sportivi de performanta, consumul de banana inainte, dupa sau chiar in timpul antrenamentului poate fi o alegere si o gustare excelenta, mai ales pentru sportivii de anduranta. Dat fiind ca banana poate ridica nivelul de glucoza si insulina, ea furnizeaza rapid energie, permitand sportivilor sa isi mentina nivelul si intensitatea antrenamentelor, ritmul de alergare si energia de-a lungul competitiilor pe durata mai lunga.  Consumata dupa antrenament, banana poate reface depozitele de energie si glicogen, accelerand recuperarea organismului.

Inchei prin a spune ca bananele se pot adauga usor in dieta, chiar si intr-un proces de slabire, atata timp cat se respecta deficitul caloric si mai ales daca planul alimentar este insotit de un program de antrenament. Sunt multe retete usoare, delicioase si sanatoase pe care le poti folosi, dar banana e delicioasa si consumata ca atare,  mai ales ca acum stim si cate beneficii are si cum ne poate sustine sanatatea.

Asa ca.. nu imi mai ramane decat sa va intreb pe voi: pro sau contra consumului de banane? 🙂

Sharing is caring!

Add your comment or reply. Your email address will not be published. Required fields are marked *